14.000 deelnemers lopen en wandelen tegen borstkanker

14.000 deelnemers lopen en wandelen tegen borstkanker

BRUSSEL, ANTWERPEN EN NAMUR, 29 september 2019 – Ondanks het herfstige weer kleurden Antwerpen en Namen vandaag roze tijdens de Race for the Cure®, de jaarlijkse sportieve aftrap van oktober = borstkankermaand. De felle wind zorgde ervoor dat de Race for the Cure® Brussels in Ter Kamerenbos vrijdagavond geannuleerd moest worden. Centraal tijdens de Race for the Cure® staan lotgenoten in roze T-shirts. Zij worden omringd door familie, vrienden, collega’s en sympathisanten in witte T-shirts. Hetzelfde gebaar van solidariteit speelt zich dit jaar af in 22 Europese steden, waarvan na de Brusselse annulatie vandaag 14 Races for the Cure® plaatsvinden.

Zo lopen en wandelen mensen vandaag in onder andere Athene, Sint-Petersburg, Sarajevo, Gdansk, Split en Bucharest. In totaal komen in 2019 meer dan 250.000 deelnemers in beweging tegen borstkanker tijdens Races for the Cure® in Europa. Samen lopen ze 6 km of wandelen ze 3 km tegen de ziekte die in ons land 1 vrouw op 8 treft. De Race for the Cure® ontstond in 1983 in de VS en stak 20 jaar geleden de oceaan over naar Rome.

In België wist Antwerpen op een regenachtige dag 10.000 deelnemers te lokken voor haar elfde editie, en in Namur daagden 4.000 deelnemers op. Onder hen ook heel wat Brusselse deelnemers die alsnog hun steun en solidariteit sportief wilden uitdrukken. De sleutel voor die deelnamecijfers zijn de teams, die het hart vormen van het evenement. Niet alleen families en vrienden van lotgenoten lopen samen 6 km of wandelen 3 km als teken van steun, ook bedrijven verenigen zich rond lotgenoten. Zo wist S-Sport maar liefst 1.000 lopers en wandelaars warm te maken voor de Race for the Cure®.

 

Annulatie met pijn in het hart: nieuwe datum op komst

Met de annulatie van de Race for the Cure® Brussels volgde de nationale borstkankercampagne Think Pink de beslissing van het Brusselse Gewest. “De beslissing was bijzonder pijnlijk, maar we wilden geen enkel risico nemen op het vlak van veiligheid voor onze deelnemers, vrijwilligers en partners”, onderstreept Think Pink-voorzitter Heidi Vansevenant. “We hebben deelnemers uitgenodigd op de Races for the Cure® in Antwerpen en Namur. Tegelijk werken we met onze partner Golazo volop aan een oplossing om zo snel mogelijk een nieuwe datum voor te stellen. Voor vragen kunnen deelnemers zich richten tot info@raceforthecure.be.”

Al meer dan 300.000 Think Pink-lintjes verdeeld

Met de Race for the Cure® geeft de nationale borstkankercampagne Think Pink de aftrap voor oktober = borstkankermaand. Hét symbool van die internationale borstkankermaand is het roze Think Pink-lintje, dat je terugvindt bij handelaars over het hele land. Ondertussen verspreidde Think Pink al meer dan 300.000 lintjes over het hele land, goed voor een record.

Meer info over de Race for the Cure® vind je op think-pink.be/raceforthecure. Alle verkooppunten voor lintjes vind je hier.

THINK PINK vraagt aandacht voor borstkanker en financiert wetenschappelijk onderzoek dat de meest voorkomende kanker bij vrouwen bestrijdt

Think Pink heeft vier duidelijke doelstellingen: informeren, sensibiliseren, wetenschappelijk onderzoek financieren en zorg- en nazorgprojecten ondersteunen. Die doelstellingen maakt Think Pink waar via drie fondsen. Zo helpt het Geef om Haar Fonds vrouwen bij de aankoop van een pruik. Met een klein gebaar of extra steun wil het Share your Care Fonds van Think Pink het leven met of na borstkanker makkelijker maken, in en buiten borstklinieken. En het SMART Fonds van Think Pink financiert wetenschappelijk onderzoek naar nieuwe methodes voor opsporing, behandeling en nazorg van borstkanker in België.

Perscontact:

  • Race for the Cure Antwerpen: Joke Carlier • 0479 76 36 00 • joke@think-pink.be
  • Race for the Cure Brussels: Marie-Adélaïde Defourny • 0468 58 79 73 • marie-adelaide@think-pink.be
  • Race for the Cure Namur: Tiffany Bulteau • 0468 46 52 46 • tiffany@think-pink.be
Over Think Pink

Through their website, folders, press releases, activities, events and targeted actions during the year, Think Pink asks for more attention to breast cancer and the importance of screening mammograms. 

Think Pink informs, raises awareness, supports scientific research and raises money for care and after-care projects.